Testit: Peruutustutkasarja kameralla Yrityksemme kantava periaate on, että testaamme maahantuomamme
laitteet perusteellisesti, jotta asiakkaan ei tarvitse ostaa ns. sikaa säkissä.
Samalla perehdymme laitteiden toimintaan perusteellisesti, jotta voimme tarjota
asiantuntevan palvelun ja neuvonnan laitteiden asennukseen ja käyttöön.
Asennus:
Asensimme tuotteemme peruutustutkasarjamme 4:llä anturilla ja
infrapunakameralla, Ford Scorpio -98 TD autoon, johon oli jo ennestään
asennettu dvd-soitin peruutustutkatuella.
Laitteen asennus onnistui mukana toimitettavilla ohjeilla helposti. Ohjeitten mukaan toimien asennus kävi
noin kolmessa tunnissa. Asennuksen kesto on täysin riippuvainen ajoneuvosta, johon laite
asennetaan. Kyseisessä autossa purimme mm. kynnyslistat irti ja auton kojelaudan
rakenne on sellainen, että työskentely on aikaa vievää.
Ford Scorpio TD -98:
Tästä
lähdettiin liikkeelle. Asennuspaikaksi valittiin luonnollisesti takapuskuri.
Myös kamera päätettiin asentaa puskuriin vetokoukun yläpuolelle, jotta
peruuttaminen esim. venetraileriin onnistuu jatkossa näppärämmin.
Koska asennus edellyttää reikien poraamista puskuriin, vaatii työn
suorittaminen hieman siviilirohkeutta. Laitteen mukana toimitetaan
hyvälaatuinen reikäsaha sekä kameran että antureiden reikien poraamiseen.
Kuvia klikkaamalla saat suuremman kuvan uuteen ikkunaan.
Asennusohje
on selkeä ja yksinkertainen, mutta muutama vinkki asennukseen. Mittaa ja
merkkaa tulevien reikien paikat huolellisesti, jotta anturit asettuvat
samalle korkeudelle siististi riviin.
Käytimme tässä apuna muoviteippiä, jolla merkkasimme ristikot puskuriin ja
porasimme reiät ristikkojen "nurkkiin".
Sivun alkuun
Reikien
poraaminen on helppoa. Reikäsahoissa on ohjainterä, jonka avulla
keskittäminen onnistuu siististi.
Puskurin paksuus vaihtelee automerkeittäin ja joskus voi olla helpompaa
irrottaa puskuri asennusta varten, mikäli puskurin ja korin väli on pieni.
Antureitten ja kameran johdot tulee vetää takakontin puolelle ja tätä varten
voi joutua poraamaan reiän myös takakontin pohjaan. Tarkasta tämä ennen
asennusta ja hanki sitä varten läpivientikumi, sillä valitettavasti tämä ei
sisälly toimitukseen.
Esimerkkiasennuksessa johdot pystyttiin vetämään ongelmitta takaluukun
tiivisteen ali.
Reiät
ovat valmiina. Antureissa on kumiset lukkokynnet ja niitä asennettaessa on
suositeltavaa käyttää esim. silikonisuihketta, jotta kynnet luistavat
asennusreikiin paremmin. "Kynsistä" saattaa joutua leikkaamaan pienen osan
pois (riippuen puskurin paksuudesta), joten varaa terävä mattoveitsi tai
vastaava asennukseen.
Sivun alkuun
Valmis
asennus näyttää tältä. Anturit on mahdollista maalata auton väriseksi.
Maalaus on syytä toteuttaa huolellisesti ja mielellään ennen asennusta.
Maalauksessa on huomioitava että pinnat ovat puhtaat (rasvanpoisto aineella
puhdistus) ja että ne ovat muovia (ensin muovipohjamaali). Maalikerros on
syytä jättää suhteellisen ohueksi, jotta anturin ominaisuudet eivät
heikkene. Suosittelemme maalattavaksi mieluiten maalaamatonta
anturiamme. Anturien toiminta perustuu ultra-ääneen.
Valmis ja huolellisesti tehty asennus ei ainoastaan paranna omaa ja muitten
turvallisuutta, vaan myös nostaa auton arvoa. Peruutustutka on
edullinen henkivakuutus perheen pienimmille ja auttaa ehkäisemään ikäviä
tapaturmia.
Testeissämme tutka on osoittautunut erittäin toimivaksi, jopa heinikossa ja
peruuttaessa esim. kohti pusikkoa.
Oheiset videotiedostot kuvaavat tutkan toimintaa käytännössä. Testissä
käytettiin ilman näyttöä toimitettavaa sarjaamme
ja näyttönä käytettiin valikoimistamme löytyvää Windows Ce
-käyttöjärjestelmällä varustettua
dvd-mediasoitinnavigaattorilaiteyhdistelmää. Pahoittelemme
kuvan heikkoa laatua. Tarvitset Windows Media Playerin tai yhteensopivan
ohjelman voidaksesi katsoa videot:
Peruutustutkan testaus asennuksen
jälkeen
Peruutustutkan
testaus pimeän aikaan